Bass mocht S. leren zijn grenzen aan te geven. Tot hier en niet verder, het klinkt zo makkelijk, maar hoe doe je dat in de praktijk. S. kreeg de opdracht om de snoepjes te "bewaken", hij moest laten zien aan Bass dat er een grens was, waar Bass niet overheen mocht. Maar er waren natuurlijk wel wat regels. S. mocht Bass niet aanraken en hij mocht ook niet tegen hem praten. Je grenzen aangeven door stevig in de schoenen te staan.
Het is een oefening uit de rots en water training. Water is flexibel en beweegt mee, dat kan soms handig zijn. Rots is stevig en sterk en dat is soms ook nodig. Binnen de rots en water training betekent deze oefening dus, dat je leert om wat meer rots te zijn, maar op een positieve manier.
S. was een rots waar Bass niet omheen kon. Natuurlijk kreeg Bass op het eind wel de snoepjes, want dat was de beloning voor zijn deel in deze oefening! Na deze oefening bedacht S. zelf dat we de oefening nog een keer konden doen, maar dan met een puzzeltje voor Bass. Bass vindt puzzelen namelijk erg leuk, hadden we al eens ontdekt in een eerdere sessie.
S. vulde het puzzeltje (wat ook nog eens een mooie motorische vaardigheidstraining is) en deed de opdracht nogmaals. Natuurlijk mocht Bass toen als beloning het puzzeltje doen.
S. vond het een mooie gewaarwording. Hij zei:"Eigenlijk hoef je helemaal niet boos te worden hè Gerrie, je hoeft alleen maar stevig te staan!" Nou, volgens mij heeft S. de boodschap goed begrepen, wat een kanjer. En Bass, dank voor je assistentie, je hebt weer goed gewerkt!
Tot hier en niet verder |
Wat een aandacht! |
Even het puzzeltje vullen met lekkere snoepjes.... Bass krijgt er al zin in! |
Grenzen aangeven valt niet altijd mee, maar het lukt S. goed! |
En nu, lekker puzzelen. |
Wat leuk om te zien, hoewel mij niet helemaal duidelijk wordt voor wie de therapie is?
BeantwoordenVerwijderen