Alle foto's op de site zijn geplaatst met toestemming van ouders of verzorgers en cliƫnten zelf. De foto's zijn beschermd tegen kopiƫren volgens copyright!

zondag 2 november 2014

Bass de systeem therapeut

Gisteren was ik weer op pad met Bass, op naar M. Deze keer had ik ook Kira meegenomen. We hadden afgesproken dat we zouden wandelen met beide honden. M. vindt honden steeds minder spannend. Met Bass gaat het echt al heel goed. We hadden dus afgesproken dat hij met Bass zou lopen en dat ik Kira aan de lijn zou houden. Niet alleen M. liep met mij en de honden mee, maar ook zijn zusje J. en papa en mama. Het is mooi om te zien hoe het traject met Bass en M. ook invloed heeft op de rest van het gezin. Beide ouders leren veel over hondengedrag en kunnen hierdoor de kinderen ook beter begeleiden. Zusje J. vindt het allemaal reuze interessant en doet ook graag mee, zo leert zij ook spelenderwijs om op de juiste manier met honden om te gaan.
En M? Hij groeit iedere week, hij kan nu zijn zusje vertellen hoe het allemaal in elkaar zit en ook dat zorgt voor groei bij deze stoere knul. Na de wandeling hebben we Kira weer naar de auto gebracht en zijn we nog even met Bass wat spelletjes gaan doen. M. koos zelf voor grensbewakertje. Prachtig om te zien hoe hij deze keer vol vertrouwen in de cirkel ging staan en Bass niet over de lijn liet komen. Ook zo mooi om te zien hoe hij aan zijn zusje dit spel leert. En Bass? Die geniet gewoon van alle aandacht en spelletjes en vooral van de lekkere brokjes die hij ermee verdient.
Volgende week neem ik Kira mee en laat ik Bass thuis, zei ik tegen M. Hij keek een beetje beteuterd, maar toen ik eraan toevoegde dat ik ervan overtuigd was dat hij met Kira ook leuke spelletjes kon doen, klaarde zijn gezicht op en zei hij vrolijk: "OK".
Het is ongelooflijk hoeveel vooruitgang er te zien is iedere week, dit is toch prachtig werk, het is gewoon genieten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten